Beklager...

Denne siden findes ikke på norsk

Bli værende på denne siden | Fortsett til en lignende side på norsk

Nordea lanserar digital rådgivning för pensionssparande

Pressmeddelande | 2019-10-29 08:55

För drygt två år sedan lanserade Nordea sparroboten Nora med syftet att fler ska kunna starta ett enkelt fondsparande. Nu utvidgas Nora till att även inkludera pensionssparande. Den nya tjänsten – Nora Pension – blir ett komplement till Nordea Liv & Pensions vanliga pensionsrådgivning.

Som första storbank lanserade Nordea sparroboten Nora för drygt två år sedan. Tack vare den kan kunderna idag få personlig rådgivning när och var som helst genom sin mobil eller dator. Nu utvidgas Nora med Nora Pension som initialt riktar sig till kunder som är anställda på företag med icke kollektivavtalad tjänstepension. Nora Pension lanseras först i Sverige men ska under 2020 rullas ut även i Norge. Inom kort kommer tjänsten dessutom att utökas så att ännu fler kunder kan nyttja den.

– Rådgivning är en viktig ledstjärna i vårt kunderbjudande. Lanseringen av vår nya sparrobot är ett bra steg i vår ambition att leverera den bästa och mest tillgängliga rådgivningen på marknaden till alla våra kunder, säger Johan Nystedt, VD för Nordea Liv & Pension.

Vanligtvis får företagskunder som har tjänstepensionsavtal en förbestämd entrélösning för sina anställda. Detta passar dock inte alltid de anställdas livssituation och önskemål om risk och avkastning. Nora Pension blir ett komplement till Nordea Liv & Pensions vanliga pensionsrådgivning som erbjuds till företagskundernas anställda. Nora Pension gör det enklare och mer lättillgängligt för våra kunder att individanpassa sitt pensionssparande när och var de vill.

Noras investeringsrådgivning omfattar befintligt sparande och genomgången tar endast drygt tio minuter. Efter att kunden besvarat ett antal frågor ger Nora en personlig rekommendation baserat på kundens förutsättningar, förväntan på avkastning och riskprofil.

Idag vill våra kunder i allt större utsträckning utföra sina vardagliga bankärenden digitalt, på ett enkelt sätt. Nordea erbjuder digitala kunderbjudanden och digitala kundupplevelser som omfattar alltifrån betalningar, sparande och rådgivning genom hela kundkontakten.

– Det är glädjande att vi nu breddar vår digitala rådgivare Nora med även rådgivning för pensionssparande. Nora är just nu den enda nordiska digitala rådgivningstjänsten som ger råd om både det egna sparandet och pensionen, kommenterar Anders Nicander, ansvarig för digitala sparandelösningar på Nordea.

Johan Nystedt, VD Nordea Liv & Pension, tel. 0771 40 10 60
Carl Hemeren, presskommunikatör, Nordea, tel. 0735 89 23 01

Icke oberoende rådgivning

Som övrig rådgivning i banken är den digitala pensionsrådgivningen så kallad icke oberoende rådgivning. Den rekommendation kunden får av Nora Pension har bara tagit hänsyn till de uppgifter kunden lämnat och den tar inte hänsyn till andra investeringar i värdepapper (t.ex. fonder eller aktier) eller om den personliga eller ekonomiska situationen för kunden förändras.

Om Nordea Liv & Pension Sverige
Nordea Liv & Pension Sverige erbjuder pensions-, kapital- och riskförsäkringsprodukter till privatpersoner och företag genom Nordeas kontor i Sverige. Bolaget förvaltade den 31 december 2018 ett kapital om 131 miljarder SEK.