Beklager...

Denne siden findes ikke på norsk

Bli værende på denne siden | Fortsett til en lignende side på norsk

Rekordstora julinköp trots corona

Pressmeddelande | 2020-12-05 11:10

Coronapandemin gör julen osäker, men klart är att svenskarna planerar att spendera rekordmycket på julklappar och övrigt som hör firandet till. Det visar Nordeas årliga julundersökning. ”Inställda resor och hemarbete kan ha gett mer klirr i kassan”, säger Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson.

Efter en dipp ifjol skjuter hushållens julbudget i höjden. Det vi planerar att lägga på julklappar och övriga julinköp, så som mat och pynt, ligger på den högsta nivån på elva år visar en undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Nordea.

Hushållen planerar att spendera i snitt 4 300 kronor på julklappar jämfört med 3 300 kronor ifjol. Även julens övriga utgifter stiger till i snitt 2 600 kronor, vilket är en ökning med 500 kronor från 2019. Mest lägger vi i Stockholm och Västsverige – 8 500 kronor totalt jämfört med snittet i landet på 6 900 kronor.

– Trots restriktionerna ökar årets julbudget kraftigt. Många vill nog kompensera för alla inställda planer under året. Kanske har vi också mer pengar över - inställda resor och hemarbete kan ha gett mer klirr i kassan, säger Ingela Gabrielsson.

Coronapandemin påverkar årets julfirande på flera sätt. Nära sju av tio uppger att de inte kommer kunna vara med släkt och vänner i lika hög grad, och 35 procent att det är svårt att planera. Drygt tre av tio kommer resa mindre. Fler unga, 18-29 år, uppger oro inför julfirandet.

Majoriteten har inte svårare att bekosta julens inköp på grund av coronapandemin, men en femtedel uppger att det har blivit något eller mycket svårare att bekosta årets julinköp. Unga, 18–29-åringar, är den åldersgrupp som i högst grad uppger att de inte alls har råd med julinköpen i år. Det finns också regionala skillnader. Boende i Malmö och Stockholm uppger i högre grad att de har svårare att bekosta årets julinköp.

– Många unga har osäkra anställningar och har inte heller haft möjlighet att bygga en buffert. Vi har också sett under pandemin att storstäderna har påverkats då tjänstesektorn har drabbats hårt, säger Ingela Gabrielsson.

En fjärdedel uppger att de har ändrat sitt köpbeteende av hållbarhetsskäl, framförallt genom att köpa färre julklappar och äta ekologiskt eller närodlat. Fler nätshoppar också mer.

– Att handla på nätet är en växande trend som har fått extra fart inför denna jul. Det drivs också av att vi då inte behöver trängas i butikerna, säger Ingela Gabrielsson.

15 procent kommer pynta hemmet mer i år.

– Vi spenderar mer tid hemma och många finner nog en tröst i att pynta extra och ha det fint hemma denna jul, säger Ingela Gabrielsson.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd bland män och kvinnor huvudsakligen 18-65 år på uppdrag av Nordea via Kantar Sifos riksrepresentativa webbpanel. Undersökningen är genomförd under perioden 19–25 november 2020. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Ingela Gabrielsson, privatekonom, tel. 070-227 24 77
Mikaela Östman, presskommunikatör, tel. 072-141 63 27

Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com