Sorry...

This page does not exist in your language. You will be taken to a related page.

Stay on this page | Continue

Nordeas styrelse har beslutat om utbetalning av utdelning

Regulatoriskt pressmeddelande | 2021-02-18 08:00

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Övrig information som ska lämnas enligt börsens regler
18 februari 2021, kl. 9.00 EET

Nordeas styrelse har i dag beslutat att betala ut en utdelning på 0,07 euro per aktie i enlighet med det bemyndigande som erhölls på den ordinarie bolagsstämman 2020.

Den 15 december 2020 publicerade Europeiska centralbanken (ECB) en uppdaterad rekommendation om bankernas utdelningar. Generellt förväntar sig ECB att utdelningar och återköp av egna aktier ligger kvar under 15 procent av det sammanlagda resultatet för 2019 och 2020, och inte högre än 20 punkter av kärnprimär-kapitalrelationen, fram till utgången av september 2021. Nordeas styrelse beslutade den 16 december 2020 att följa ECB:s uppdaterade rekommendation. Enligt rekommendationen och efter en dialog med ECB har styrelsen i dag beslutat att betala ut en utdelning på 0,07 euro per aktie till aktieägarna i enlighet med det bemyndigande som erhölls på den ordinarie bolagsstämman 2020.

Utdelningen på 0,07 euro per aktie utbetalas till aktieägare som på avstämningsdagen för utdelningen den 22 februari 2021 är antecknade i Nordeas aktieägarförteckning som förs av Euroclear Finland Oy i Finland, Euroclear Sweden AB i Sverige eller VP Securities A/S i Danmark. Utdelningen utbetalas den 1 mars 2021, eller så fort som möjligt efter den dagen.

Nordeas styrelse bemyndigades av den ordinarie bolagsstämman 2020 att besluta om utdelning av högst 0,40 euro per aktie för räkenskapsåret 2019, med utbetalning vid ett eller flera tillfällen.

Som meddelades den 4 februari 2021 har styrelsen beslutat att föreslå att den ordinarie bolagsstämman, som hålls den 24 mars 2021, bemyndigar styrelsen att besluta om en utdelning på högst 0,72 euro per aktie. Det föreslagna beloppet om högst 0,72 euro per aktie är i linje med Nordeas utdelningspolicy och omfattar det resterande beloppet för 2019 års utdelning (0,33 euro per aktie) samt 70 procent av resultatet för räkenskapsåret 2020 (0,39 euro per aktie).

Matti Ahokas, chef för investerarrelationer, +358 405 759 178
Group Communication, +358 104 168 023 eller press [at] nordea.com

Detta börsmeddelande lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande kl. 9.00 EET (8.00 CET) den 18 februari 2021.

Nordea är en ledande fullservicebank i Norden. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.