Beklager...

Denne siden findes ikke på norsk

Bli værende på denne siden | Fortsett til en lignende side på norsk
Contact Sweden

Nordea: Stockholm lägst tillväxt i Sverige

Pressmeddelande | 2021-03-09 06:00

Återhämtningen går långsamt i Stockholm, medan de nordligaste och sydligaste delarna av Sverige redan är tillbaka. Stockholm väntas få rikets lägsta tillväxt 2021 vilket förstärker utflyttningen från huvudstaden. Bostadsmarknaden i storstäderna blir dessutom allt mer otillgänglig för unga. Det framgår av Nordeas konjunkturrapport Regionala Utsikter.

Nordeas analys visar att Stockholmsområdet har drabbats hårdast av coronakrisen. Arbetslösheten har stigit mest i riket under 2020 och utflyttningen ökar.

- Återhämtningen går långsamt i Stockholm som väntas visa lägst tillväxt i riket under 2021. Det förstärker trenden med nettoutflyttning och i år väntas Stockholm tappa 8 000 personer till andra län, säger Nordeas senioranalytiker Susanne Spector.

Vinnarna finns istället i de båda landsändarna. I både Norrland och Skåne har ekonomin i stort redan normaliserats och sysselsättningen är högre än vid krisens början.

- Norrland har klarat pandemin förhållandevis bra och drar nytta av gröna investeringar. Flera Norrlandslän vände till att ha nettoinflyttning förra året, en trend som väntas förstärkas ytterligare under 2021, säger Susanne Spector.

Hushållen är optimistiska och bostadspriserna slår nya rekord. Det ställer dock till det för unga som ska göra sitt inträde på bostadsmarknaden.

- I Stockholm, Göteborg och Uppsala är det inte längre möjligt för en genomsnittlig ung person att köpa en etta på 30 kvadratmeter även om man har pengar till kontantinsatsen. Bara under 2020 har unga som står utanför bostadsmarknaden förlorat motsvarande två kvadratmeter på den snabba prisökningen, säger Susanne Spector.

BRP* (%) fasta priser 2019 2020P 2021P 2022P
Västsverige 0,7 -3,5 4,2 3,0
Sydsverige 1,0 -2,0 3,8 2,7
Småland med öarna -1,1 -3,5 4,0 2,5
Stockholm 4,2 -2,5 3,0 3,3
Östra Mellansverige -0,9 -3,0 4,0 3,0
Norra Mellansverige -1,2 -3,0 4,0 2,0
Mellersta Norrland 0,4 -3,0 3,2 1,5
Övre Norrland 0,5 -2,0 4,5 2,5

*Källa: SCB:s regionalräkenskaper samt Nordea. BRP står för bruttoregionalprodukt och motsvarar tillväxttal (BNP) för riket.

Här kan du läsa hela rapporten.

För ytterligare information:

Susanne Spector, senioranalytiker, tel. 010 157 16 25

Carl Hemeren, presskommunikatör, tel. 073 589 23 01

Om Regionala Utsikter

Regionala Utsikter är Nordeas regionala konjunkturrapport. Som enda prognosmakare gör Nordea regionala prognoser för hela Sverige. Prognosen fram till 2019 baseras på Nordeas senaste prognos för svensk ekonomi som fördelas på Sveriges olika regioner. Regionerna i rapporten är indelade efter följande: Västsverige (Västra Götalands och Hallands län), Sydsverige (Skåne och Blekinge län), Småland med öarna (Jönköpings, Kronobergs, Kalmar och Gotlands län), Stockholm (Stockholms län), Östra Mellansverige (Södermanlands, Uppsala, Västmanlands, Örebro och Östergötlands län), Norra Mellansverige (Gävleborgs, Dalarnas och Värmlands län), Mellersta Norrland (Jämtlands och Västerbottens län) samt Övre Norrland (Västernorrlands och Norrbottens län).

Nordea är en ledande fullservicebank i Norden. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.