Beklager...

Denne siden findes ikke på norsk

Bli værende på denne siden | Fortsett til en lignende side på norsk

Nordeas styrelse beslutar om ordinarie utdelning den 1 oktober

Regulatoriskt pressmeddelande | 2021-09-16 13:15

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Övrig information som ska lämnas enligt börsens regler
16 september 2021, kl. 14.15 EET

Nordeas styrelse kommer den 1 oktober att fatta beslut gällande utbetalning av ordinarie utdelning i enlighet med det bemyndigande som erhölls på den ordinarie bolagsstämman 2021.

Den 23 juli 2021 meddelade Europeiska centralbanken att rekommendationen för banker att begränsa utdelning upphör den 30 september 2021. Därmed kommer Nordeas styrelse den 1 oktober fatta beslut gällande utbetalning av ordinarie utdelning i enlighet med det bemyndigande som beviljades av den ordinarie bolagsstämman 2021. Bolagsstämman 2021 gav styrelsen bemyndigande att besluta om en ordinarie utdelning om högst 0,72 euro (0,33 euro för 2019 och 0,39 euro för 2020), för utbetalning efter utgången av september 2021. Avstämningsdag för utdelningen är planerad till 5 oktober 2021 och utbetalningsdagen blir då tidigast 12 oktober 2021.

– Vi är glada över att Nordea inom kort kan återuppta sin utbetalning av ordinarie utdelningar. Vi vet att Nordeas aktieägare, däribland pensionsfonder och över 500 000 privatpersoner i hela Norden, sätter stort värde på en regelbunden och tillförlitlig utdelning. Utbetalningarna som styrelsen ska ta beslut om nästa månad kommer därför att vara till stor nytta för våra ekonomier och samhället i stort, säger vd och koncernchef Frank Vang-Jensen.

Bekräftelse gällande utbetalningen av utdelningen meddelas i vederbörlig ordning efter styrelsens beslut.

För ytterligare information:

Matti Ahokas, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 8011
Group Communication, +358 10 416 8023 eller press [at] nordea.com

Detta börsmeddelande lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 14.15 EET den 16 september 2021

Nordea är en ledande fullservicebank i Norden. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.