House roofs

Fler tror på stigande bostadspriser – färre klarar av ökade kostnader

Pressmeddelande | 2024-03-22 08:00

Svenska bostadsägare är nu mer optimistiska och tror på stigande bostadspriser. Fyra av tio (41 procent) bostadsägare tror att priset på deras hus/lägenhet kommer att stiga under 2024. Det är fler än från undersökningen under hösten 2023, då 19 procent uppgav detta. Men det är färre som klarar av ökade kostnader. Det visar Nordeas senaste Boendebarometer som Verian genomfört.

Samtidigt tror hushållen på sjunkande räntor under året. Över hälften (52 procent) tror på sjunkande räntor. Det är betydligt fler än under hösten 2023, då 9 procent uppgav detta.

Ungefär hälften (53 procent) av svenskarna uppger att de skulle klara av en ökad månadskostnad på mer än 6 000 kronor. Det är en minskning från hösten 2023, då 60 procent uppgav detta. Det finns också regionala skillnader. I Småland uppger nära hälften (48 procent) att de inte skulle klara av en ökad månadskostnad på mer än 6 000 kronor, medan Stockholmsområdet klarar sig bättre.

– Det är oroande att färre klarar av ökade kostnader. Vi är inne i en lågkonjunktur och den förklaring jag kan se är att många svenskar har minskat sina besparingar och nu har en liten marginal, säger Anders Stenkrona privatekonom på Nordea.

Över fyra av tio (45 procent) låg- och medelinkomsttagare, med hushållsinkomster på 30 000-65 000 kronor i månaden, uppger att de inte skulle klara av en ökad månadskostnad på mer än 6 000 kronor. Det är en ökning med 80 procent från hösten 2023, då 25 procent uppgav detta.

– Att det är en så kraftig ökning bland låg- och medelinkomsttagare förvånar mig. En förklaring kan vara att fjolåret var tufft och att de nu har snävare ekonomiska marginaler.

Nästan hälften (45 procent) av svenskarna kommer välja rörlig ränta på bolånet och endast 14 procent tänker binda delar eller hela bolånet under året. Av de som tänker binda bolånet (14 procent) tror hela 43 procent på sjunkande räntor.

– Det är motsägelsefullt att de som tänker binda bolånet tror på sjunkande räntor. En trolig förklaring är att de ogillar risk och har nyss varit med om höga räntekostnader. Vi minns det vi nyligen varit med om och handlar därefter.

Läs mer om vad svenska bostadsägare tror om sin framtida ekonomi och ta del av hela undersökningen nedan.

Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd av Verian den 15-21 februari 2024. Undersökningen genomfördes bland 1 000 män och kvinnor 18-65 år som äger sitt boende i Sverige på uppdrag av Nordea via Sifos webbpanel. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

För ytterligare information:

Anders Stenkrona, privatekonom, tel. 073-883 54 88

Henrik Devell, presstalesperson, tel. 073-574 59 58

Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com