Hur sparar jag bäst till barnen? Så hittar du rätt i spardjungeln

Ingela Gabrielsson, privatekonom, och Caroline Törnquist, familjerättsjurist.
20-05-05 11:28 | Sparande och pension | Privatekonomi

Vill du börja spara till ditt barn men är osäker på hur ofta, hur mycket och vilken sparform som är den bästa just för det här ändamålet?

Vår familjerättsjurist Caroline Törnquist och vår privatekonom Ingela Gabrielsson reder här ut frågetecknen kring det här med sparande till barn. De ger även sina bästa tips på vad du bör tänka på för att pengarna ska växa och kanske framför allt, användas klokt när barnet väl fyllt 18 år.

• Aldrig för tidigt att börja spara!
Ingela Gabrielsson: Nyblivna föräldrar känner ofta stress och oro inför när man ska börja spara till sitt barn. Många saker ska falla på plats, särskilt med första barnet. För många innebär också föräldraledigheten minskade inkomster parallellt med ökade utgifter. Prioritera den dagliga ekonomin och en buffert, men har du möjlighet att även börja spara så gör det – det är aldrig för tidigt!

Spara till barn - så kan du lägga upp det

• Starta ett månadssparande
Ingela Gabrielsson: Det enklaste sättet att komma igång med ett sparande är att börja månadsspara. Det kan räcka med en mindre summa varje månad för att skapa möjlighet till ett större sparkapital. Med ett automatiskt månadssparande behöver du inte heller komma ihåg att spara aktivt varje månad – det händer ändå. Ett tips är välja att överföringen sker någon dag efter att du har fått din lön. Hur mycket man väljer att spara styrs självklart av den egna ekonomin men en genomsnittlig summa ligger på mellan 300 och 500 kronor per månad och barn.

• Undvik sparande i barnets namn
Caroline Törnquist: Många missar vad det innebär att spara i barnets eget namn – det låter ju bra, eller hur? Men det gäller att vara medveten om vad det innebär: När du exempelvis sätter in barnbidraget på ett sparkonto eller köper fondandelar i barnets namn, blir det en gåva till barnet. Barnet blir ägare och du som givare kan inte längre bestämma över pengarna. Sparandet förvaltas dock av er som förmyndare gemensamt fram till dess att barnet fyllt 18 år. Då blir det tillgängligt för barnet och de kan fritt använda det sparade beloppet som de önskar. Inte alla 18-åringar är mogna att hantera en större summa pengar då. Därför kan det vara en god idé att undvika sparande i barnets namn.

• Vill du ha kontroll – välj kapitalförsäkring i ditt eget namn
Ingela Gabrielsson: Den bästa formen för barnsparande är att göra den i en kapitalförsäkring som står i ens eget namn med barnet som förmånstagare. Det gör att du har full kontroll på pengarna och själv kan välja när de ska betalas ut till barnet. Du kan till exempel välja att en viss del utbetalas vid 18 år, ytterligare en del när barnet fyller 21, 25 och 30, och så vidare. Du betalar inte heller någon vinstskatt då kontot är schablonbeskattat. Schablonskatten dras direkt från de placerade pengarna och behöver därför inte heller deklareras.

• Öronmärk pengarna!
Caroline Törnquist: Väljer du att placera sparandet i en kapitalförsäkring i ditt eget namn med ditt barn som förmånstagare är pengarna dina till den dag du väljer att ge dem till ditt barn. Men vad händer om du går bort under spartiden? För att försäkra dig om att pengarna går till den du sparar till är det smart att öronmärka pengarna. Det gör du genom att ange vem som är förmånstagare i din kapitalförsäkring. Annars kan pengarna gå till din maka eller make eller till eventuella andra egna barn, beroende på vilka dina arvingar är, och det kanske du inte vill.

• Våga ta risker när du placerar pengarna!
Ingela Gabrielsson: Många ser sparandet till sitt barn som en långsiktig investering och kan därmed också tänka sig att acceptera en högre risk. Hög risk ger möjlighet till hög avkastning, men också en risk att värdet på sparande sjunker. Men då sparandet sker med lång tidshorisont, kanske man kan tillåta sig vissa svängningar under årens lopp. Som alltid med risk gäller det att välja en nivå man är bekväm med. Väljer man sparkonto med minimal ränta, kan det bli en besvikelse för barnet att efter sin 18-årsdag hämta ut de egna pengarna och inse att pengarna hade kunnat växa betydligt mer genom en annan typ av placering.

Read more news

Visar 5 av 1 072 resultat

Couple moving house looking at colour samples

Pandemin slår mot ungas boendekostnader

Pressmeddelande Boende och boräntor

Susanne Spector

Nordea: Coronakrisen är en storstadskris

Pressmeddelande Makroekonomi

Slush event in Helsinki

Slush 2020: Nordea värd för virtuella snabbmöten mellan uppstartsföretag och investerare

Digitala tjänster Om Nordea

Nordea är en huvudpartner till Slush, det ledande evenemanget i världen för uppstarts- och teknikföretag, där banken hjälper investerare och uppstartsföretag...

erial view of windmills in summer forest in Finland

Därför är hållbarhet så viktigt i pensionsförvaltningen

Sparande och pension Hållbarhet

Johan Nystedt, Nordea Liv & Pension, svarar på frågor om NLP:s förvaltningsstrategi.

Visar 5 av 1 072 resultat