Anteeksi...

Sivua ei ole saatavilla suomeksi

Pysy sivulla | Siirry aiheeseen liittyvälle suomenkieliselle sivulle

Sparande och semester i topp när skattepengarna trillar in – låga räntor ger mindre tillbaka

Pressmeddelande | 2018-04-05 09:00

När det vankas skatteåterbäring siktar de flesta på sparande, men 4 av 10 ser också möjlighet att dryga ut reskassan. Samtidigt har svenskarnas renoveringsiver dämpats rejält. Det visar en färsk undersökning från Nordea.

Nästan 900 000 personer kommer att få sina skattepengar redan 5-6 april, enligt Skatteverket. Totalt betalas närapå 6,9 miljarder kronor ut.

Sparande är det som står i fokus. En majoritet, nämligen 54 procent, uppger att de kan tänka sig att lägga skattepengarna på det enligt undersökningen. Semester är också populärt, det vill 40 procent använda skatteåterbäringen till. Men det är en rejäl minskning från mätningen 2012 då 56 procent såg skattepengarna som semesterkassa.

Ett annat område som minskar är förbättringar och reparationer av bostaden som 34 procent ville använda skatteåterbäringen till 2012, medan bara 18 procent vill göra det nu.

- Jag ser flera skäl till den ändrade inställningen. Dels har vi en lägre ränta nu än 2012, vilket gör att ränteavdragen är lägre vilket i sin tur kan ge mindre skatteåterbäring, och dels minskar utnyttjandet av rotavdragen. Vi får mindre tillbaka samtidigt som vi har renoverat färdigt för ögonblicket och det uppstår en viss mättnad, säger Nordeas privatekonom Ingela Gabrielsson.

Även vad gäller ny elektronik börjar vi bli nöjda. Idag vill 14 procent använda skatteåterbäringen till det, ner kraftigt från 25 procent 2012.

En lika stor andel då som nu, 23 procent, vill betala av på lån och betala andra räkningar med skatteåterbäringen.

- Det är enligt min mening ett av de bästa sätten att använda sin skatteåterbäring på. Ett ypperligt tillfälle att göra sig av med lån med dåliga villkor, säger Ingela Gabrielsson.

Det finns också tydliga skillnader mellan kvinnors och mäns sätt att se på återbäringen visar undersökningen. Kvinnor ser överlag fler möjligheter. Nästan hälften av kvinnorna vill semestra för pengarna jämfört med 33 procent av männen. Det område där männen istället är mer angelägna är ny elektronik, där 16 procent av männen vill lägga skattepengar på det jämfört med 12 procent bland kvinnorna.

- Det är möjligt att kvinnors lägre löner spelar in och ökar drömmarna om vad en skatteåterbäring skulle kunna användas till. Jag råder alla att göra en plan för hur den ska användas för att få ut mesta möjliga, säger Ingela Gabrielsson.

Hennes råd är att, om det är möjligt, dela upp beloppet i en del sparande och del till konsumtion, till exempel till semester eller andra större utgifter.

- Våren är en tid då vi kan ha studentexamen, konfirmationer, bröllop och andra festligheter planerade och då kan en skatteåterbäring komma väl till pass, säger Ingela Gabrielsson.

Stora skillnader i ränteavdrag mellan 2012 och 2018 på grund av lägre räntor

Exempel

2012   2014
Bolån 3000000   3000000