Beklager...

Denne siden findes ikke på norsk

Bli værende på denne siden | Fortsett til en lignende side på norsk

Nordea erbjuder amorteringsfria perioder för bolånekunder och små och medelstora företagskunder till följd av coronautbrottet

Pressmeddelande | 2020-03-13 14:45

Som Nordens största bank har vi i Nordea ett särskilt ansvar för våra kunder och för samhället under svåra tider. Nordea har beslutat att erbjuda amorteringsfria perioder för de privat- och företagskunder i Norden som behöver hjälp till följd av coronautbrottet.

Nordea kommer att erbjuda privat- och företagskunder en amorteringsfri period på upp till sex månader på deras hypotekslån. För små och medelstora företag kommer Nordea att vid behov att erbjuda en amorteringsfri period på tre månader och kan även hjälpa kunderna med andra typer av lättnader.

– Vi finns här som en stark och personlig finansiell partner för att stötta våra kunder i goda såväl som svåra tider. Coronaviruset har spridits snabbt och detta påverkar de nordiska länderna och våra kunder. Det är skälet till att vi har beslutat att vidta några snabba åtgärder för att bistå privatkunder och små och medelstora företag i Norden. Ännu viktigare är det att bidra till att hålla igång de nordiska ekonomierna under dessa exceptionella tider, säger Frank Vang-Jensen, vd och koncernchef för Nordea.

Privatkunder som behöver en amorteringsfri period hittar inom kort information om hur de ansöker på våra webbsidor. Små och medelstora företagskunder finner mer information i sina vanliga bankkanaler.

Nordea uppmanar företagskunder att omedelbart kontakta banken om de räknar med förändringar i sin ordinarie verksamhet. Vidare rekommenderar Nordea alla företag att ta fram realistiska likviditetsprognoser och detaljerade kassaflödesbudgetar. Om det skulle behövas har Nordea flera metoder och instrument som kan bidra till att stärka deras rörelsekapital och likviditet.

– Nordea är en mycket välkapitaliserad bank med en stark balansräkning, och det ger oss en stabil grund för att kunna hjälpa våra kunder. Vi gör nu allt vi kan för att hjälpa och ge råd till våra kunder, säger Frank Vang-Jensen.

Vi anpassar oss till kundernas behov i respektive land, där vi exempelvis tar hänsyn till den danska marknadsstrukturen för bostadslån.

För ytterligare information:

Afroditi Kellberg, chef för extern kommunikation Sverige, tel. 073 350 55 99

Vi bygger starka och nära relationer genom vårt engagemang för våra kunder och samhället. När människor strävar efter att nå sina mål och förverkliga sina drömmar vill vi finnas där för att erbjuda relevanta finansiella lösningar. Vi är den ledande banken i Norden. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.