Anteeksi...

Sivua ei ole saatavilla suomeksi

Pysy sivulla | Siirry aiheeseen liittyvälle suomenkieliselle sivulle

Nordea lanserar lösningar för garanterade lån till små och medelstora företag tillsammans med EIF

Pressmeddelande | 2021-03-17 08:00

Nordea lanserar en rad nya lösningar för garanterade lån till små och medelstora företag i Finland, Sverige och Danmark tillsammans med Europeiska investeringsfonden (EIF) genom dess nya garantiprogram, Europeiska garantifonden (EGF).

Genom ett avtal mellan Nordea och EIF får Nordea tillgång till garantikapacitet på 700 miljoner euro för 2021. Garantiprogrammet innebär att Nordea kan erbjuda 1 miljard euro i nya lån till sina kunder till mer förmånliga villkor.

”I Nordea Business Banking vill vi bidra aktivt till initiativ som stöttar små och medelstora företag som driver den ekonomiska återhämtningen och främjar tillväxten. Detta är ytterligare ett verktyg som hjälper oss att stötta våra kunder. Vi är stolta över att EIF har godkänt oss att delta i införandet av det här europeiska initiativet och förse berörda små och medelstora företag i Finland, Danmark och Sverige med ytterligare ekonomiskt stöd”, säger Nina Arkilahti, chef för Business Banking.

Europeiska garantifonden inrättades nyligen av Europeiska investeringsbanksgruppen (som utgörs av EIB och EIF) för att säkerställa att små och medelstora företag med hållbara affärsplaner i EU:s medlemsländer får likviditet så att de klarar sig igenom motgångar relaterade till covid-19 och att sunda företag stöttas i sin tillväxt.

”Vi är väldigt glada över att kunna samarbeta med Nordea i den här transaktionen genom den nya Europeiska garantifonden”, säger EIF:s verkställande direktör Alain Godard. ”EGF är ett paneuropeiskt verktyg inom ramen för EU:s återhämtningspaket som gör det möjligt för oss att kraftigt öka vårt stöd till små företag i Norden och i övriga EU-länder. Företagen har drabbats hårt under det senaste året och vi är tacksamma för att vi genom samarbetet med Nordea kan nå ut med den välbehövliga finansieringen till dem.”

Garantiprogrammet Europeiska garantifonden kompletterar Nordeas utlåningskapacitet – som redan är mycket stark – liksom bankens lånelösningar för små och medelstora företag. ”Under de närmaste veckorna kommer Nordea att börja höra av sig till relevanta kunder som har sunda affärsplaner och presentera den här ytterligare möjligheten för dem att stärka sin likviditet till gynnsamma och trygga villkor. Vi ska se till att kunderna har tillgång till vår rådgivning och vårt stöd under dessa utmanande tider”, säger Nina Arkilahti.

Nordea är den största företagsbanken i Norden med omkring 500 000 företagskunder och en utlåning på cirka 85 miljarder euro.

Group Communication, +358 104 168 023 eller press [at] nordea.com

Nordea är en ledande fullservicebank i Norden. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.

Tillväxt i företag